לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

רשלנות רפואית בלידה

לידה היא אירוע משמח ומרגש עד מאוד אך אין מדובר באירוע קל ונעים בהכרח. ישנן לידות שמתארכות וכוללות כאבים לא נעימים וזמן המתנה שיכול ממש להתיש את היולדת. לעומת זאת, ישנן לידות שעוברות מהר, מלוות במינימום כאבים וללא בעיות מיוחדות. תהליך הלידה יכול להיות מאתגר במקרים מסוימים כאשר קצב פעימות הלב של העובר יורד לפתע, או במקרה שהעובר לא מתהפך כראוי ועומדים בפני לידת עכוז שמשנה מעט את פרוצדורת הלידה וכן הלאה. לידות מורכבות עלולות להוביל הן לסיכון חייה של היולדת והן לסיכון חייו של העובר ולכן, על הרופא המיילד להיות זהיר ולפעול על פי הפרוטוקולים המקובלים, בשיקול דעת ואחריות מרובה וכך גם על הצוות שמסייע לו בלידה. במקרים מסוימים הלידה ממש מסתבכת ושיקול דעת מוטעה של מי מהצוות הרפואי עשוי להוביל למצב של רשלנות רפואית בלידה.

מידע כללי

החוק בישראל אינו מגדיר בצורה מדויקת מהי רשלנות רפואית בלידה אלא קובע בצורה מעט מופשטת מידי שאי נקיטת רמת מיומנות סבירה או רמת אחריות סבירה במשלח יד, לרבות ברפואה מהווה רשלנות. על הרופא המיילד וצוות מערך הלידה רובצת אחריות כבדה לפעול בצורה אחראית כלפי היולדת ועוברה, מבחינה מקצועית רפואית ומבחינת הטיפול הזהיר והאחראי שיש לפעול לאורו. על הטיפול לעמוד בכל סטנדרט רפואי מקובל תוך עדכון שוטף של היולדת לאפשרויות הטיפול במצבה. ברגע שנהלי העבודה הללו מופרים ונגרם נזק ליולדת או לתינוק מתפתח הפוטנציאל לתביעה בגין רשלנות רפואית בלידה.

רשלנות רפואית בלידה
רשלנות רפואית בלידה

מקרים בולטים של רשלנות רפואית בלידה

  • חוסר תשומת לב לתלונות של היולדת או סימנים שמתפתחים לרעה אצל העובר כגון: ירידת מים מקוניאליים, דימום אצל היולדת, שינוי בקצב פעימות הלב של העובר וסימנים נוספים למצוקה של העובר. מקרים בהם לא מאובחנת מצוקת העובר עלולים להוביל לנזק מוחי בלתי הפיך אצל התינוק ובמקרים חמורים במיוחד אף למותו.
  • טכניקת לידה שגויה שאיננה תואמת את מצב היולדת ומצב העובר ומובילה לגרימת נזקים ליולדת או לעובר. למשל ביצוע לידת ואקום בצורה לקויה, הוצאה לא נכונה של העובר, בכוח רב מידי, תוך הפגנת מיומנות ירודה שמובילה לשיתוק על שם ארב.
  • ביצוע לידה וגינאלית במקום לידה קיסרית כפי שהיה מתבקש בשל מצב העובר, גודלו ונתונים נוספים הקשורים ליולדת כגון שליית פתח.
  • טכניקת הפלה מוטעית בה מתבצע חירור בדופן הרחם בגרידה או פגיעה ברחם בהיסטרוסקופיה עלולות להוביל לנזק לרחם ואף לסכן את חיי היולדת.
  • השארת שארית תוכן ההריון או השלייה ברחם, או אי הוצאת השלייה בצורה מלאה ומושלמת עלולות לגרום להצטלקות, הידבקות ופגיעה במבנה הרחם ובפריון לאחר מכן, והופעת תסמונת אשרמן, המתאפיינת בצלקות ברחם הגורמות לחסימה ועיוות מבני של הרחם. התסמונת עלולה לפגוע במחזור החודשי עד כדי הפסקתו, לגרום לעקרות או להתפתחות בעיות קשות בהריונות עתידיים שיובילו להפלות חוזרות ונשנות.

קיימים כמובן מקרים נוספים של רשלנות רפואית בלידה המהווים עילה לתביעה וקבלת פיצויים.

הפיצוי ברשלנות רפואית בלידה

היקף הפיצויים שניתן לקבל בתביעת רשלנות רפואית בלידה הוא מהגבוהים הנהוגים במקרים של רשלנות רפואית. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמקרה של רשלנות רפואית בלידה עלול להוביל לנזקים מאוד כבדים בעובר, כאלה שילוו אותו לאורך כל חייו והן בנזקים כבדים מאוד ליולדת שלא לדבר על מצב של איבוד העובר או מותה של היולדת. גובה הפיצוי נקבע כמובן על פי רמת הנזק שנגרמה ליולדת, לעובר או לשניהם גם יחד.

דוגמאות מובילות לפסקי דין הראו שבמקרים של גרימת נזק מוחי לתינוק בשל חילוץ מאוחר והופעה של שיתוק מוחין או שיתוק על שם ארב מסתיימים בפיצויים של מיליוני שקלים. מקרים של פגיעה בסוגרים של היולדת או ברחמה או בהמשך הפוריות שלה, או חלילה במקרי מוות של היולדת או התינוק מסתיימים בפיצוי גדול אף יותר מכך.

חשוב לציין שתביעה על רשלנות רפואית בלידה תתיישן לאחר 7 שנים אם מדובר בפגיעה ביולדת עצמה וכשמדובר בפגיעה בתינוק, ניתן יהיה להגיש תביעת רשלנות רפואית בלידה עד שיגיע לגיל 25.

רשלנות בלידה – ניתוח קיסרי

מידע כללי

עשרים אחוזים מהלידות בישראל הינן לידות בניתוח קיסרי כלומר, מדובר בשיטה די שכיחה ולמרות זאת, לא מעט תביעות בגין רשלנות רפואית בלידה מוגשות על רקע ניתוח קיסרי שהסתבך. יש לציין שסיבוכים במהלך לידה בניתוח קיסרי עלולים לגרום לפגיעה קשה ביולדת ובעובר ואף להוביל למותם.

בניתוח קיסרי חותך הרופא המיילד את הבטן והרחם של היולדת במטרה לחלץ את העובר. מדובר בהליך כירורגי פולשני לכל דבר ועניין ורמת הסיכון של ההליך כמו בכל ניתוח אחר גובה. לאחר חילוץ העובר ובדיקתו מוצאת השלייה ונתפרים החתכים שבוצעו. על פי רוב מתבצע ניתוח קיסרי רק לאחר שמוזרק ליולדת אפידורל להרדמה למניעת תחושת הכאב. חשוב לציין שנשים רבות מעדיפות מבחירה בלידה בניתוח קיסרי כדי להימנע מהכאבים שנלווים לתהליך הלידה הרגיל וזאת למרות שמדובר בניתוח, דבר שמגדיל את רמת הסיכון של הלידה. במרבית המקרים הרופא המטפל קובע את הלידה לניתוח קיסרי בשל מצב העובר או מצב בריאותה של היולדת.

הסיבות לביצוע לידה בניתוח קיסרי

  • מצוקה של העובר.
  • חשש גבוה לפרע כתפיים שמקשה מאוד על לידה רגילה ועלול לסכן את חיי התינוק.
  • עודף משקל משמעותי ומסכן חיים של היולדת.
  • היולדת לקתה ברעלת הריון.
  • היולדת סוחבת ברחמה יותר מעובר אחד.
  • היולדת ילדה בלידה קודמת בניתוח קיסרי.
  • גודל עובר חריג.
  • מצג עכוז או מצג רגליים.

רופא מיילד שלא הפנה יולדת לניתוח קיסרי למרות שאבחן את אחת הסיבות שהוזכרו לעיל עשוי למצא את עצמו בפני תביעה על רשלנות רפואית בלידה.

עילות לתביעה בגין כשל בניתוח קיסרי

  • איחור בהפניית היולדת לחדר הניתוח.
  • ביצוע ניתוח קיסרי למרות שלא היה צורך רפואי בכך.
  • רשלנות בביצוע תהליך ההרדמה של היולדת – מתן מינון לא נכון או הזרקה שגויה של האפידורל.
  • ביצוע הניתוח בצורה כושלת ובחוסר הזהירות הנדרשת בהליך כזה.
  • התעלמות מסימפטומים המעידים על בעיה במהלך הניתוח.

כל אחד מהמקרים שהוזכרו לעיל מהווים בסיס חד משמעי להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית בלידה.

לידה מוקדמת – רשלנות

לידה מוקדמת נחשבת ללידה שבוצעה לפני השבוע ה- 37 של ההיריון. מדובר בלידה מסוכנת שמעמידה בפני סכנה משמעותית את העובר. מעבר למומים מולדים שנגרמים עקב לידה מוקדמת, מדובר בגורם מספר אחת שמוביל לתחלואה קשה ומוות של עוברים. רופא המתרשל במעקב הלידה ולא שם לב לסימנים מוקדמים המרמזים על הסיכוי ללידה מוקדמת, לא מבצע בדיקות בהתאם ולפיכך, לא עושה שום דבר על מנת למנוע מצב של לידה מוקדמת עשוי להיות מואשם בגין רשלנות רפואית בלידה.

האם סיבוך בלידה מעיד בהכרח על רשלנות רפואית?

סיבוכים שונים במהלך לידה יכולים להתרחש ולגרום לנזקים הן ליולדת והן לעובר. חלק מהסיבוכים קורים מכיוון שדברים בלתי צפויים בלידה יכולים להתרחש והצוות הרפואי לא יכול היה לעשות דבר כדי למנוע את הדברים. חלק אחר של המקרים מתרחש עקב רשלנות רפואית של הצוות הרפואי וניתן היה למנוע אותם. רשלנות רפואית בלידה מתייחסת גם למצבים בהם בוצע אבחון מאוחר מידי של בעיה או מתן טיפול שגוי לבעיה שאובחנה.

שיהיה במזל

אין דבר חשוב יותר מהבאת תינוק חדש ובריא לעולם וחשוב מאוד לעשות הכל כדי להימנע ממקרים של רשלנות רפואית בלידה, מכיוון שכל מקרה כזה עשוי להעיד על אבדן חיים. רשלנות רפואית בלידה רחוקה מלהיות הכרח המציאות, תשומת לב, אחריות, בקרה וזהירות מרבית עשויים למנוע רשלנות ולהביא חיים חדשים ובריאים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא