לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

רשלנות רפואית בהריון

הריון הוא תהליך רפואי ארוך ורגיש, הוא כולל בתוכו רבדים שונים של מעקב רפואי וטיפול במידת הצורך. מדובר בתהליך מורכב עבור האישה ההרה שעשויה לעמוד מול לא מעט אתגרים ורגעי משבר ולכן, המעקב אחר האלמנט הפסיכולוגי גם הוא חשוב ביותר ואסור לשכוח אותו. רופאים המבצעים את מעקב ההריון חייבים להיות מאוד קשובים למטופלת שכן כל תלונה הכי קטנה שלה עלולה לספר משהו על העובר ומצבו. במידה ומעקב הלידה בוצע בצורה רשלנית מבלי להתייחס עד הסוף לדברים כאלה ואחרים שהיולדת ציינה, וכתוצאה מכך נולד תינוק שסובל מבעיה מסוימת, יובילו מן הסתם לתביעה בגין רשלנות רפואית בהריון.

אודות רשלנות רפואית בהריון

הסטטיסטיקה הישראלית מראה שברוב המקרים היולדות מקבלות יחס מקצועי וטוב וההריון מסתיים בצורה חלקה וללא בעיות. ברגע שמתעוררות בעיות הרופא יודע בדרך כלל לטפל בהן ולסייע ליולדת ולעובר לעבור את התהליך בשלום וללא נזקים לטווח ארוך. לצערנו הרב במקרים בהם מתגלה רשלנות רפואית בהריון מדובר בפגיעה כפולה הן ביולדת והן בתינוק שנולד, לפני ובמהלך הלידה.

עורך דין רשלנות רפואית בהריון
עורך דין רשלנות רפואית בהריון

כמו במקרי רשלנות רפואית אחרים גם במקרה של רשלנות רפואית בהריון, מדובר במצב בו הרופא או מי מצוותו אינם מצליחים לטפל ביולדת בהתאם לסטנדרטים המקובלים לפיהם ניתן הטיפול על ידי כל רופא וצוות רפואי אחרים. במקרה של רופא מיילד, רשלנות רפואית בהריון מתקיימת במצב בו הרופא אינו עומד בנהלים שכל רופא מיילד סביר אחר היה עומד בהם.

טיפול רשלני בהריון

רופא שמבצע מעקב הריון צריך להיות רגיש וקשוב לכל תלונה של היולדת בעיקר אם התלונה יכולה להעיד על בעיה במצבו של העובר. הצפייה של כל יולדת היא כמובן לקבל שירות רפואי אופטימלי, אחראי ואישי, שייתן מענה לכל בעיה שעלולה להתפתח תוך כדי תנועה. לעיתים קרובות רשלנות רפואית בהריון מתרחשת עקב טיפול בלתי הולם של מי מהצוות הרפואי התומך שמסייע לרופא המיילד בתהליך.

דוגמאות למקרים של רשלנות רפואית בהריון

מרבית המקרים של רשלנות רפואית בהריון נובעים מהיעדר אבחון מוקדם של בעיות והפרעות שמתפתחות תוך כדי תהליך ההריון כפי שתגלו מיד –

  • סוכרת הריון – 9 אחוזים מהיולדות מפתחות במהלך ההריון סכרת הריון שמשמעותה שהגוף של היולדת אינו מספק את רמת האינסולין הנדרשת, דבר שמגביר את רמת הגלוקוז בדם. במידה והרופא מאבחן בזמן את סכרת ההריון ומטפל בה בהתאם לפרוטוקול הרפואי במצב זה, ברוב מוחלט של המקרים היולדת תחזור לעצמה במהרה ולא ייגרם נזק לא לה ולא לתינוק. סכרת הריון שאיננה מאובחנת ומטופלת עלולה לגרום לנזקים כבדים במצבו של העובר, רמות גלוקוז גבוהות יכולות להוביל לנזקים משמעותיים בהתפתחותו. במקרה שהיולדת לא מטופלת בבעיה ייכנס לפעולה הלבלב של העובר וייצר אינסולין, עודף האנרגיה שמתפתחת בפעולה זו מייצרת אגירת שומן דבר שיכול להתפתח למקרוזומיה עוברית – מצב שבו התינוק סובל מעודף משקל וכתפיו גדלות בצורה לא פרופורציונאלית. הדבר יקשה מאוד על מהלך הלידה ויגרור קשיים לטווח הרחוק אצל התינוק. אי הבחנה של מקרוזומיה עוברית יכול להוביל לתביעה של רשלנות רפואית בהריון.
  • רעלת הריון – הפרעה המערבת יתר לחץ דם המהווה את הסיבה מספר אחת למוות של היולדת ושל התינוק במהלך ההריון. עד 8 אחוזים מהיולדות מפתחות רעלת הריון בדרך כלל לאחר השבוע ה- 20 של ההריון. רעלת הריון כאמור מייצרת לחץ דם גבוה ותסמינים נוספים כגון נפיחות, עליה פתאומית במשקל, בעיות ראייה, הקאות, בחילות, קוצר נשימה ועוד. בחלק מהמקרים של רעלת הריון לא מתפתחים תסמינים מורגשים ורק במהלך בדיקה שנעשית טרום הלידה עשוי הרופא לאבחן תופעות שמעידות על רעלת הריון  – לחץ דם גבוה, ריכוז גבוה של חלבון בשתן, דברים שהיולדת לא תבחין בהם בשום מצב. רשלנות רפואית בהריון בהקשר של רעלת הריון תתפתח כאשר הרעלת הופכת להיות חמורה עקב אבחון לקוי או חוסר תשומת לב של הצוות הרפואי התומך לכך שקיימת רעלת הריון. במצב כזה אם הלידה לא תתבצע בדיוק בזמן עלולים הן היולדת והן התינוק להיוותר עם נזקים בריאותיים בלתי הפיכים.
  • היפוגליקמיה – מצב בו רמת הסוכר בדם דווקא מאוד נמוכה מה שמסכן במיוחד נשים חולות סכרת סוג 1 ויכול להוביל ללידה שקטה, למומים מולדים שונים ומצבים בריאותיים לא נעימים אחרים של העובר. במקרים בהם הצוות הרפואי לא מבצע העמסת סוכר או, שמבוצעת העמסת סוכר, תוצאותיה אינן מספקות ולמרות זאת לא מתבצע המשך בירור, מדובר בבסיס להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית בהריון.
  • תאימות Rh – תופעה שבהחלט ניתן למנוע אבל במידה ולא מטפלים בה מדובר במצב שיכול לגרום לפגיעה מוחית קשה בעובר לרבות התקפים והפרעות שונות.
  • אנמיה קשה – במידה ורמות הברזל של היולדת יורדות בצורה משמעותית זה עשוי לגרום לאנמיה אצל התינוק ולבעיות בריאותיות נוספות. היעדר אבחון של רמות הברזל הנמוכות אצל היולדת יכול להיחשב רשלנות רפואית בהריון.
  • זיהומים – התפתחות של זיהומים בגופה של היולדת כגון: הרפס, קולי, GBS, עלולים לעבור לתינוק או לגרום למצב בריאותי כמו אלח דם בילוד. היעדר זיהוי וטיפול של זיהומים אלה ייחשב למצב של רשלנות רפואית בהריון.
  • היעדר אבחון של הריון חוץ רחמי – מדובר בהריון שלא באמת יכול להתפתח, רופאים על פי רוב יספקו טיפול תרופתי לבעיה ובכך יביאו את ההריון לכדי סיום יזום. הריון חוץ רחמי שלא מאובחן ומטופל מסכן מאוד את חייה של היולדת ומצב כזה יגיע לתביעה בגין רשלנות רפואית בהריון.
  • אזהרה מראש מפני תרופות מסוימות – מקרים נוספים של רשלנות רפואית בהריון הם מקרים בהם הרופא המטפל או הצוות הרפואי התומך לא מזהיר את היולדת מלקיחת תרופות כלשהן, שעלולות לגרום לסיבוכים בהריון ונזק משמעותי לעובר.

הולדה בעוולה

הולדה בעוולה מתייחסת לתינוק שנולד עם מום חמור או תסמונת אותם ניתן היה לאבחן מבעוד מועד. מדובר במצב בו הורי התינוק בקשו מראש לא ליילד תינוק הסובל ממום קשה או תסמונת חמורה ולמרות זאת הלידה בוצעה. כלומר, בין אם היה כשל בקשירת החצוצרות של האישה או בקשירת צינורית הזרע של הגבר ובין אם מדובר באי אבחון של ההריון עצמו על ידי הצוות הרפואי, מהווה הדבר עילה להגשת תביעה של רשלנות רפואית בהריון.

הנזקים שנוצרים עקב רשלנות רפואית בהריון

  • שיתוק מוחין  – נובע בעיקר מרשלנות בבדיקת המוניטור העוברי.
  • פרע כתפיים שגורם על פי רוב לנכות קשה  – קורה כשטועים בשיטת היילוד.
  • תסמונות שונות שהיה צריך לזהות מבעוד מועד  – קורה עקב רשלנות באבחון הגנטי או בהיעדר אבחון נכון בסקירת המערכות.
  • פגיעות פזיות ביולדת – מקרים בהם לא אובחנה כראוי רעלת הריון, סכרת הריון, הריון חוץ רחמי ועוד.

סיכום הריון

מסמכי סיכום הריון הם תיעוד חשוב לכל מצב שלא יהיה וכמובן שכל יולדת תרצה לראות סיכום שיציין שהתינוק נולד במשקל תקין, ושכל שאר הפרמטרים שלו חיוביים ותקינים. הריון הוא תהליך בו אישה יוצרת חיים חדשים ומה יכול להיות יותר חשוב מכך? הרי על כך מתבססת האנושות כולה ולכן, חשוב מאוד שכל רופא וכל צוות רפואי יעקבו ויטפלו בכל יולדת במשנה זהירות ובהתאם לסטנדרטים הנהוגים והגיון בריא. רשלנות רפואית בהריון עלולה להיות טרגדיה של ממש ולפיכך, אנו באמת מצפים מכל הנוגעים בדבר לעשות ככל שביכולתם כדי להימנע ממצב של רשלנות רפואית בהריון.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא